Cara mengembara Annapurna pada musim sejuk

We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

CIRCUIT ANNAPURNA telah lama berada di senarai - dan dua rakan perjalanan saya - untuk dilakukan. Tetapi satu-satunya masa yang bekerja untuk kita semua adalah pada bulan Januari. Ini menjadikannya lebih menarik dan lebih menarik.

Mengelilingi litar pada waktu ini bermaksud kita akan mengalami Nepal dalam waktu yang lebih tenang, di mana penginapan akan lebih banyak tersedia dan pendakian tidak akan sesak. Kami juga menyukai idea untuk tidak mengetahui sama ada kami berjaya melepasi hantaran; kami fikir ia menambahkan unsur pengembaraan.

Melihat harga tiket yang murah untuk sampai ke Nepal adalah elemen persiapan terbesar untuk perjalanan yang kami lakukan. Kita semua bekerja sebagai pendidik luar dan ransel dan pendaki gunung untuk pekerjaan kita, jadi jika anda tidak mempunyai banyak pengalaman, menguji semua peralatan anda dan melakukan beberapa perjalanan musim sejuk akan sangat bermanfaat sebelum melakukan Litar Annapurna pada bulan Januari.

Petua pantas dan mesti ada:

• Pastikan anda mendapatkan semua wang tunai yang anda perlukan untuk sepanjang perjalanan di Kathmandu, kerana tidak ada AMT sehingga Jomsom.
  • Makanan dan penginapan sekitar $ 10 / hari.
  • $ 30 / hari bagi setiap kita lebih daripada cukup untuk segalanya.
  • Kasut mendaki yang baik adalah kunci.
  • Kemas pelayan, jaket baju sejuk, topi hangat, dan sarung tangan hangat (tidak perlu pada ketinggian yang lebih rendah tetapi perlu lebih tinggi).

Sekiranya saya melakukan perjalanan lagi, saya akan berusaha untuk mempelajari lebih banyak bahasa Nepal sebelumnya, dan juga memahami lebih baik mengenai penukaran dari meter ke kaki. Jika tidak, itu adalah pengembaraan seumur hidup!

"Anda mengembara Litar Annapurna pada musim sejuk ?!" "Bukankah itu salah tahun untuk pergi ke sana? Adakah anda mengambil ski? " Ramai orang akan menjawab rancangan perjalanan kami dengan pernyataan seperti ini, dan untuk menjawab: Ini adalah masa yang penuh petualangan sepanjang tahun. Litar ini mempunyai lebih sedikit trekker dan lebih banyak kedai teh yang dibuka. Cuaca boleh menjadi badai salju, sinar matahari yang indah, angin yang melolong, atau diselimuti oleh awan. Ini memberikan pengalaman di Himalaya yang kurang mengenai pelancong lain, lebih banyak mengenai kehidupan gunung yang sebenarnya. Itu mungkin, tetapi melepasi hantaran bukanlah jaminan, dan itulah yang menjadikan kenaikan lebih menarik dan bermanfaat.

Litar Annapurna bermula di Besisahar, pada jarak 2.700 kaki, dan mencapai titik tinggi 17.700 kaki di Thorong La Pass. Ini bermaksud terdapat banyak keadaan persekitaran yang perlu anda persiapkan. Lebih-lebih lagi pada bulan-bulan musim sejuk, mengemas banyak lapisan - dari t-shirt hingga jaket yang bagus - sangat penting untuk berjaya. Papan notis dan carta dengan perubahan ketinggian dan masa mendaki membantu merancang jadual dan strategi aklimatisasi.

Beberapa hari pertama, jejak berkelana melewati tempat tidur padi bertingkat (dilihat di sini di latar belakang). Walaupun masih cenderung hangat pada ketinggian rendah pada bulan Januari, ini bukan musim tanam, jadi sawah berwarna coklat, dan sayur-sayuran segar cukup minimum dalam hidangan di menu.

Dari Besisahar ke Manang (11,600 kaki), jalan ini mengikuti Marshyangdi, sebuah sungai glasier biru yang indah. Kami membayangkan bahawa pada musim panas ia akan menawarkan tempat berenang yang menyegarkan, tetapi tidak pada bulan Januari! Mandi pada bulan-bulan musim sejuk hanya terhad kepada pancuran mandian baldi, kerana banyak longkang dan paip air sejuk beku di kedai teh, terutama di tempat yang lebih tinggi.

Tempat berhenti minum petang adalah cara terbaik untuk kekal terhidrasi dan menikmati kehangatan tengah hari. Ramai orang bertanya berapa suhu; Saya tidak pernah melihat termometer. Apa yang dipakai orang adalah petunjuk terbaik. Lihatlah pakaian mendaki siang hari dan lapisan malam yang dipakai ketika berada di dalam rumah kedai teh.

Memilih rumah teh mana untuk menginap malam memerlukan keputusan kumpulan yang tidak selalu mudah. Oleh kerana para tetamu musim sejuk hanya sedikit, kadang-kadang kami terkoyak mengenai penduduk tempatan yang perlu disokong. Pisang Bawah (10,600 kaki) menawarkan pandangan overhead sehingga kami dapat memilih tempat mana yang memenuhi kriteria malam kami sebelum kami berjalan ke bandar dan pemilik rumah teh mula bersaing untuk perniagaan kami.

Kami tidak melihat orang lain mengembara pada hari badai salji terbesar kami. Angin dan salji dibuat untuk suhu yang terlalu sejuk untuk kita berhenti untuk berehat, jadi kami menghargai kedai teh. Yang mengatakan, di dalam bangunan masih cukup dingin, dan memerlukan beberapa usaha fokus untuk mengeringkan pakaian di depan api sebagai persiapan untuk keesokan harinya.

Bergiliran menembus salji sepanjang tiga kaki yang dibuat untuk kemajuan yang perlahan, tetapi kami menikmati aspek pengembaraan dan kerja berpasukan dalam perjalanan dengan cara ini. Dengan semua salji itu juga bermaksud tidak ada jip atau motosikal yang melintas di jalan raya, tidak seperti sepanjang tahun ketika ia boleh menjadi kurang damai kerana lalu lintas.

Setiap beberapa hari akan ada pusat pemeriksaan di mana anda harus menunjukkan izin anda kepada polis Nepal. Di sini sekumpulan mereka kelihatan dengan senang hati berusaha mengorek bumbung setelah ribut. Infrastruktur trekking lain, seperti klinik kesihatan dan stesen air tawar, ditutup selama musim sejuk.

Berhenti untuk menghangatkan semula kaki adalah agar hari yang cerah tetapi sejuk ini. Berjalan melalui salji bermaksud para pelayan adalah keperluan.

Di atas Manang (11,600 kaki) pemandangan menjadi lebih sunyi dan hidup lebih sederhana. Kami bergerak melalui medan ini dengan lebih fokus dan niat, mengetahui dengan ketinggian dan cuaca yang perlu kami jaga.

Perasaan tidak penting pada masa yang sama dengan pencapaian yang telah meningkat dan di antara puncak tinggi menawarkan perspektif kehidupan yang hebat untuk trekker, dengan sepanjang masa di dunia untuk merenungkan ... langkah demi langkah.

Kami melintasi jalan dengan 8-12 kumpulan lain semasa mendaki litar. Sebagai sekumpulan tiga wanita, dan trekking tanpa panduan, kami pastinya bukan awak biasa. Walau bagaimanapun, kita semua mempunyai pengalaman mendaki dari perjalanan belantara Amerika Utara dan pekerjaan kita sebagai tenaga pengajar di Outward Bound.

Laluan berada pada 17.700 kaki, walaupun ini adalah ketinggian tertinggi yang dibaca oleh altimeter jam tangan saya ketika kami sampai di puncak Thorong La pada jam 12:35 pada hari ke-12 kenaikan. Altimeter dipengaruhi oleh sistem cuaca dan tekanan, oleh itu ketidaktepatannya. Oleh kerana cuaca musim sejuk memberi kesan yang lebih besar pada perjalanan (penurunan jalan turun), adalah idea yang baik untuk merancang beberapa hari tambahan pada bulan-bulan musim sejuk.

Setelah melintasi Thorong La, jarak 5.200 kaki ke Muktinath, tempat penginapan pertama, adalah hari yang panjang, sukar di jari kaki, dan memerlukan permulaan awal (dalam kegelapan pada bulan Januari) untuk memastikan masa perjalanan yang mencukupi dengan penampan keselamatan.

Turun di kota Kagbeni (pada ketinggian 9.200 kaki), salji hilang dan bumi mula kelihatan lagi. Betapa menggembirakannya setelah keadaan musim sejuk seperti itu. Kami melihat lebih banyak tanda buah dan sayur tumbuh semula, dan menikmati memakai lebih sedikit lapisan!

Di bandar-bandar dengan ketinggian yang tinggi, kami melihat lebih sedikit wanita dan kanak-kanak. Kami diberitahu bahawa pada musim sejuk mereka berangkat ke ketinggian yang lebih rendah.

Setelah menyusuri Sungai Kali Gandaki, kami memasuki lembah terdalam di dunia. Jurang ini merangkumi dua puncak utama: Dhaulagiri (8,167 m atau 26,795 kaki) di sebelah barat, dan Annapurna I (8,091 m atau 26,545 kaki) di sebelah timur. Ia juga merupakan kawasan yang bertiup kencang, jadi mendaki pada awal hari akan menjadi lebih menyenangkan. Di sini, di beg galas, anda dapat melihat panel solar yang ringan; kami memanfaatkan cahaya matahari untuk mengecas kamera dan elektronik lain yang terbukti berharga.

Musim sejuk bermaksud tidak banyak perniagaan untuk kampung-kampung yang lebih terpencil. Kami adalah pelanggan pertama untuk pemilik kedai ini dalam seminggu, dan dia sangat gembira dengan penjualan yang kami berikan kepadanya. Penghargaan dan kegembiraannya lebih bermakna daripada selimut bulu yak yang indah yang kami masukkan ke dalam beg galas kami.

Kami menggunakan gambar dalam jurnal sebagai cara untuk berinteraksi dengan anak-anak, dan juga untuk menyelesaikan setiap hari untuk diri kita sebagai kumpulan tiga orang. Imej yang kami lukis menggambarkan sorotan atau rendah kami dari hari ke hari. Jumlah jarak kembara kami adalah 183km (114 batu) dalam 16 hari. Rata-rata hari mendaki kami ialah 10km, (6 batu) (min 6km, maks 20km) dan 6 jam (min 4 jam, maksimum 10 jam).

Annapurna I (26,545 kaki), dibuat lebih dramatik dan spektakuler dengan lapisan salji segar musim sejuk. "Petualangan tidak ada dalam buku panduan, kecantikan tidak ada di peta. Carilah dan kamu akan dapati. " (Terry Russell). Litar Annapurna pada bulan Januari. Ya, mungkin. Anda hanya perlu bersedia.

Apa pendapat anda mengenai kisah ini?

Tonton videonya: . The Annapurna Experience. ABC Trek

Komen:

1. Ashlan

What do you want to say about it?